Siirry pääsisältöön

Hengitä, älä rähjää

Vapaan ja kaikkialle ulottuvan tiedonvälityksen myötä tuntuu kuin vihapuheella olisi piikki auki. Suvaitsemattomuuteen pohjautuvaa viestintää levitetään, lietsotaan ja edistetään tehokkaasti esimerkiksi sosiaalisen median avulla, mistä ulkomaalaisvastaisuus, etninen viha ja vähemmistöryhmien leimaaminen kulkeutuu osaksi katujen arkipäivää.

Tästä aikamme asetelmasta lähtee liikkeelle Rakastajat-teatterin yhteistyössä Turun kaupunginteatterin kanssa tuottama näytelmä Vihan jälkeen. Puolitoistatuntinen, kolmella näyttelijällä toteutettu aatedraama tarjoaa ongelman, joka on mahdollista ratkaista sekä rohkeasti omaa sisintään puhdistaen että myös muita herkällä korvalla kuunnellen.

Elina Izarran käsikirjoittama ja ohjaama näytelmä keskittyy rasismia kokeneiden ja sitä levittäneiden ihmisten tosipohjaisiin kertomuksiin. Fiktiivisessä kehystarinassa sisarukset valmistelevat äidilleen juhlaa. Menneisiin tapahtumiin kuljetaan takaumissa, jossa myös etniseltä taustaltaan eri perheissä varttuneiden siskosten muistot risteävät ja riitelevät. Ydinkysymykseen päästään niin henkilökohtaisten kokemusten kuin ulkopuolelta tulevien elämäntarinoiden myötä.

Näytelmän taustatyössä on ollut mukana valokuvaaja Katja Tähjä. Esityksen videosuunnittelun on tehnyt Johannes Vartola.

Vihaa ja rasismia ruokkivista ääriliikkeistä luopuneiden tarinat piirtävät näytelmässä eteemme kuvan eriarvoisesta, ennakkoluuloja, yksinäisyyttä ja osattomuutta ruokkivasta Suomesta, joka niittää sitä, mitä kylvää. Mutta koska näytelmän painopiste on vihantunteen selättämisessä, selviytymiskertomuksissa, episodimaisista syväluotauksista muodostuu lopulta uuden mahdollisuuden ja toivon sanoma. Mistä johtuen esityksen yleissävy on ajoittain jopa riehakkaan optimistinen.  

Amira Khalifa, Outi Vuoriranta ja Manoel Pinto siirtyvät esittämiensä henkilöiden pettymyksiin, väkivaltaan ja yksinäisyyteen turtuneisiin nahkoihin ylimääräistä osoittelevuutta tai liioittelua vältellen. Paikoitellen nostetaan toki näkyville myös se, miten koominen ihminen voi ylikierroksilla käydessään olla. 

Vihan jälkeen on näytelmä, josta huokuu samanmielisesti ajattelevien yksimielisyys. Hajottavaa keskustelua käydään turvallisessa tilassa, mihin alun mindfullness-harjoitukset jo meitä johdattavat. Hengitä, älä tuomitse, ole läsnä. Mikä johtaa ehkä myös siihen, että erityisen uutta tai yllättävää näytelmä ei keskusteluun rasismin tai sosiaalisen eristäytymisen, ulkopuolisuuden tunteen ja syrjinnän taustatekijöistä tuo. Kun henki kulkee, keho kiittää. Myötätunnon, empatian äärellä ei pidä, eikä ole syytä rähjätä. 

*

Rakastajat-teatteri on Porissa toimiva pienehkö ammattiteatteri, jonka ohjelma on monipuolisuudessaan vähintäänkin isojen teatterilaitosten luokkaa. Ei siis ihme, että Rakastajat on tänä vuonna ehdolla Vuoden Teatteriksi. Raati kiittää erityisesti teatterin "villiä asennetta", jossa on vielä kaikuja tämän 1991 perustetun huoneteatterin lähtökohdista, mutta nyt jo yhdistettynä eri yleisöryhmät laajalti huomioivaan monipuoliseen ohjelmistoon.

Näytelmä on nähtävissä Turussa vielä muutaman kerran 13.2. asti, minkä jälkeen se siirtyy takaisin Poriin (15.2.-6.3.).

 


Oikaisu 21.1.2025 klo 11.05. Valokuvaaja Katja Tähjän kuvia ei nähdä esityksessä. Hän on kuitenkin ollut mukana näytelmän taustatyössä. Lisätty esityksen videosuunnittelusta vastaavan Johannes Vartolan nimi.

Kommentit

  1. Hei Pekka! Esityksessä ei ole Katja Tähjän valokuvia. Esityksen videosuunnittelun on tehnyt Johannes Vartola. Kuvamateriaali on livevideota ja arkistokuvaa. Mukana on myös yksi Vartolan ottama valokuva.

    VastaaPoista
  2. Hei! Kiitos tarkennuksesta! Korjaan tätä osuutta tekstistä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti