Nimestään huolimatta Varissuo
on enemmänkin musikaali nykypäivän nuorten elämästä kuin laulunumeroilla
höystetty kertomus Turun lähiöalueen valoista ja varjoista. Pääosassa ovat varhaisteinit,
joiden kasvuun kohti aikuisuutta projisoidaan monenmoista kohtalonkäännettä.
Isyyden problematiikka nousee vahvasti esiin.
Satu Rasilan
käsikirjoittamista tarinoista löytyy teinirakkautta, -raskautta, rikkoutuneita
perheitä ja isättömänä tai äidittömänä kasvamisen kipuja. Synkistä
lähtökohdista huolimatta musikaalin kokonaissävy on positiivinen. Kun lähes
kolmituntinen spektaakkeli saapuu päätökseen, irrallisina heiluneet tarinanpätkät
sidotaan yhteen ja kukin kohtalo kiertyy pehmeän toivorikkaalle kerälle.
Varissuohon
ladatut tarinat eivät tuoreudella häikäise. Katsoessa tuntuu liiankin usein
siltä, että niiden asetelmat ovat tuttuja jo monen monesta muusta yhteydestä.
Suuria yllätyksiä juonenkäänteistä ei löydy. Isä löytää haparoivan yhteyden menettämäänsä
tyttäreen, vastuuttomat nuoret miehet sisältään vastuunkannon voiman, mykkyyteen
vaipunut leskimies avaa sanaisen arkkunsa apua tarvitsevalle tyttärelleen.
Todellakin, isät, miehet ja miesten mallit ovat Varissuon keskeistä tematiikkaa. Miehet
juopottelevat, tappelevat, hakkaavat ja tekevät parhaansa peittääkseen sisäisen
pehmeytensä. Naiset ja lapset ottavat iskut vastaan. Sukupolvien ylitse kestävä
kierre jatkuu tai se katkeaa, miten kukin.
Varissuon kohdalla
on puhuttu musikaali-trilogiasta, josta Kakola
(2012) ja Seili (2014) olivat
edellisiä osia. Vaikka näistä kolmesta esityksestä ei muodostukaan yhtenäistä
kokonaisuutta, yhtenäisyyttä niistä voi silti löytää. Rasila itse puhuu
musikaalien sisällöllisestä yhteenkietoutumisesta: ”Kaikki kolme teosta
haluavat tutkia ihmistä vasten olosuhdetta, johon ihminen itse ei voi täysin vaikuttaa;
olosuhdetta, josta ihminen ei pääse pois.”
Myös Varissuon kohdalla
sen lähtökohdat ovat näin olleet kunnianhimoiset. Arki- ja nykypäivän
sankaruutta käsiteltäessä se on vain tällä kertaa sortunut turhan ilmeisiin
ratkaisuihin. Kompastelu populaarikulttuurin kuoppaisiin kliseisiin vie terää
näkemyksen tuoreudelta.
Mutta energiaa nuorista esittäjistä löytyy. Räppi kulkee,
läppä on rentoa amerikansuomea, tuhansista musiikkivideoista tutut koreografiat
toteutuvat huolella, kevyempien laulelmien paatos tarttuu. Mikko Koukin ohjauksessa siirtymät kohtauksesta toiseen soljuvat
vaivattomasti ja kekseliäästikin. Hienoinen tiivistäminen olisi tosin tehnyt
hyvää kokonaisuudelle. Irrallinen (ja hauskuudessaan ennalta-arvattava)
Tinder-parodia on kuin repäisty heikosta kesäteatterinäytelmästä, minne se
olisi saanut jäädäkin.
Varissuolla
tavoiteltaneen nuorempaa teatteriyleisöä, mikä on hyvä asia. Yleisön
reaktioista päätellen, viesti menee perille. Jos kuitenkin joskus kaupunkien lähiöiden
ongelmia haluttaisiin käsitellä teatterin keinoin tuoreella tavalla, ehkäpä
esityksen vieminen taidelaitosten ulkopuolelle olisi paikallaan. Turun kaupunginteatterista
on matkaa Varissuolle seitsemisen kilometriä. Monille se on matka maanääriin.
Kommentit
Lähetä kommentti