Siirry pääsisältöön

Minä olen monta

Meillä on täyttä! on mielikuvien henkilökavalkadi, jossa yksi tulee, kun toinen lähtee ja kolmas odottaa ilmaantumistaan ennen neljännen perässä jonottavia kymmeniä muita. Kaikki tämä yhden näyttelijän toimesta, yksinään lavalla ja vain rekvisiitta tukena.

Meillä on täyttä! (alkup. Fully Committed) ensiesitettiin Yhdysvalloissa jo 1999 ja syntyi kahden näyttelijän läheisestä yhteistyöstä. Becky Mode kirjoitti ja Mark Setlock viritti tarinalliseen kehykseen lavakomiikasta tuttuja keinoja erilaisten ihmistyyppien rakenteluun. Liike- ja ääniakrobatiaa hyödyntämällä näyttämö täyttyy ja meno yltyy sitä mukaa, kun ylityöllistetyn näyttelijäparan kasvot alkavat punoittaa ja hiestyä.

Moden näytelmästä tuli kohta Off-Broadwayn hitti, jota on esitetty vuosikymmenten aikana kaikkialla maailmassa. Nyt kuitenkin vasta ensimmäistä kertaa Suomessa, jossa Mikko Koivusalon suomennos (suomalaisten ja turkulaisten julkkisten nimidroppailulla) siirtyy Miska Kaukosen suorittamana ja Satu Rasilan ohjaamana Turun kaupunginteatteriin. Tuloksena on näytelmä, jonka elonjäämismahdollisuudet ovat kokonaan näyttelijäsuorituksen varassa.

Jokunen vuosi sitten (2017) Beckyn näytelmää esitettiin taasen New Yorkissa, pääosassa Moderni perhe -komediasarjasta tuttu Jesse Tyler Ferguson. Kritiikissä näytelmä teilattiin, mutta samalla todettiin myös, että taitavalle näyttelijälle fine diningia satirisoiva teksti antaa mahdollisuuden loistaa. Nopeat siirtymät hahmosta ja tunnetilasta toiseen ovat näyttelijäntyön kannalta vaativia, mutta antavat hyvin toteutuessaan katsojalle paljon. Epäilemättä myös näyttelijälle itselleen.

Miska Kaukonen on Sam, pienten ja suurten elämänvalintojensa kanssa kamppaileva näyttelijänalku, joka ottaa työpisteellään kellarissa vastaan suositun ravintolan puhelinvarauksia ja haaveilee jostakin paremmasta. Ravintoketjun pahnan pohjimmaisena, kirjaimellisesti, Sam kommunikoi ylätason toimijoiden kanssa puhelimitse. Sam on hyväntahtoinen, avulias ja kaiken kärsivällisyydellä vastaanottava hahmo, jota toiset pompottavat, maanittelevat, kiittävät tai kiroavat, miten milloinkin. Sam kestää kaiken ja saa lopulta myös palkkion, jolla jatkaa eloaan eteenpäin.

Tarina näytelmässä kulkee Samin "puhekumppanien" kautta. Kaukosen suorittamat siirtymät henkilöhahmosta toiseen tapahtuvat nopeina välähdyksinä, eleinä, ilmeinä, puhenuottia vaihtamalla, asentoa muuttamalla. Juoppo pomo, pöytiä vaativat nousukkaat, raharikkaat ja julkisuuden henkilöt, ystävät, ravintolan muut työntekijät lipevästä portieerista epävarmaan tarjoilijaan tai rehvakkaaseen, zorbasta tapailevaan kokkiin ilmaantuvat paikalle kuin tyhjästä.

Tai siis eivät: Kaukonen pitää inhimillisyyttä riipivän orkesterin yhteissoinnin kasassa, ja saa myös yleisön sympatiat puolelleen. Tämä on jo enemmän kuin näytelmän Lontoon versiossa (2014), jossa kriitikolle jäi koko esityksestä hapan maku suuhun ja epäilys siitä, että päähenkilöstä kuoriutuu lopussa asiakkaidensa kaltainen etuoikeutettu ahne narsisti. 

Meillä on täyttä! on enemmän tuskallinen kuin ratkiriemukas tai hauska näytelmä. Koomisia kohtauksia siihen toki sisältyy, mutta verenpaineen nousua ei aiheuta riemu, ei nauru vaan lavalla hääräävän henkilöhahmon, Samin jumalaton kiire.

 

Kuva: Otto-Ville Väätäinen


Kommentit